A kereskedelmi rendszerek specialistája.

A kereskedelmi rendszerek specialistája.

Belépés

A teljes tartalom csak belépés után érhető el.



Regisztráljon saját fiókot, így hozzáférhet minden oldalhoz!

Távsegítség

 

Keresés a webhelyen

Profit alapfogalmak PDF Nyomtatás E-mail
Tartalomjegyzék
Profit alapfogalmak
Bevezető
A szoftver bevezetésének lépései
Rendszerkövetelmények
A Profit logikai felépítése
A Profit szemléletmódja
A Profit kezelőfelülete
A Profit adatkezelő műveletei
Minden oldal

 

Ebben a cikksorozatban a Profit Kereskedelmi Rendszerrel ismerkedő felhasználóink átfogó alapismereteket szerezhetnek a szoftver bevezetéséről és használatáról, megismerhetik szemléletmódját és alapvető funkcióit, képet kapnak a szoftverhez kapcsolódó terméktámogatásról.


Bevezető

Üdvözöljük a Profit Kereskedelmi Rendszer felhasználói körében! Megtiszteltetés számunkra, hogy munkájához azt a termékünket választotta, amely 1988 óta folyamatos fejlesztésünk eredménye.

A Profit egy átfogó, teljes körű eszközgyűjtemény. Olyan szoftver, vagyis számítógépen futtatható program, ami számtalan eszközzel támogatja a kereskedelmi, szolgáltató vagy termelő vállalkozások ügyviteli tevékenységét az áruforgalom, pénzforgalom, vevőkapcsolat és marketing területén egyaránt. Megtervezésekor célul tűztük ki, hogy könnyen használható, ugyanakkor nagyon rugalmas rendszert alakítsunk ki, melyben az adatokat csak egyetlen alkalommal kell felvinni, viszont végtelenül sok összefüggésben lehet lekérdezni.

Ezen ismertető a Profit összes funkciójára kitér, jóllehet a felhasználó nem fog találkozni saját Profit rendszerében ezek mindegyikével. Ez azért van így, mert a Profit Kereskedelmi Rendszer moduljaiból, mint építőkockákból lehet felépíteni a felhasználó egyedi igényeit legjobban megközelítő szoftver-összeállítást. Ráadásul egy-egy modulon belül is finoman hangolhatók az abban levő funkciók, sőt ezek a beállítások a Profitot használó munkatársak számára külön-külön is testre szabhatók.

A Profit képernyője olyan, mint egy íróasztal, ahol a mindennapi, gyakori műveletekhez szükséges eszközök könnyen elérhetően a kezünk ügyében találhatók, a ritkábban használatosak a fiókokban, vagy egy távolabbi szekrény polcain vannak, és így nem foglalnak helyet, nem okoznak zsúfolt rendetlenséget. Egyes eszközök pedig csak kulccsal nyitható fiókokból vehetők elő. Így - bár a Profit rengeteg eszközt tartalmaz -, ha tudjuk, hogy körülbelül melyik fiók melyik rekeszében keressünk az adatokat vagy funkciókat, könnyen megtaláljuk bármelyiket.

Segítségforrások a Profit megismeréséhez

Mélységénél fogva a Profit teljes megismerése akár hónapokig is tarthat. Viszont pár nap alatt megismerhetők azok az alapvető eszközök, melyekkel a műveletek túlnyomó többsége elvégezhető. A szoftverhez tartozó oktatás során felhasználóink megismerkednek ezen alapvető eszközökkel, valamint a Profit felépítésével és szemléletével - ez biztosítja, hogy később, ha szükség lesz rá, önállóan is megoldást találjanak feladataikhoz. Az oktatáson túl mindig segítséget nyújt a képernyő alján az aktuális információkat tömören felvillantó üzenetmező, a környezetérzékeny Súgó,  és természetesen több fórumon is elérhető a Profit Terméktámogatás.

A Profit használatát segítő információforrások közül kiemelést érdemel a menüpontokon illetve beállító-mezőkön a Shift-F1 billentyűvel hívható Súgó, amely az aktuális funkció vagy adat részletes leírását adja. Az alapelveket ismertető és hosszú távon állandó tartalmú felhasználói kézikönyvnek olyan apró betűs kiegészítő fejezetei ezek, melyek rugalmasan követik a szoftver fejlődését. Javasoljuk, hogy a felhasználói kézikönyv olvasásakor nyitva maradt részleteket a Súgóban keressék. 


A szoftver bevezetésének lépései

Egy új szoftver bevezetése - főleg, ha alapvetően érinti a vállalkozás fő tevékenységét - nehéz feladat. A Profit kiválasztásával Ön már kinyilvánította változtatási, cégfejlesztési szándékát - azonban tudnia kell, hogy csak akkor lesz eredményes, ha a szoftver bevezetésében végig állhatatos marad.

A szoftver rendszeres, következetes és pontos feladatokat ró minden használójára. Folyamatos tanulást kíván a felhasználóktól és azt, hogy az eddig megszokott feladataikat másképpen lássák el, ezért a változás gyakran ellenállást vált ki az alkalmazottakból.

A későbbi lekérdezések helyessége, pontos alapadatokat igényel. Ez különösen igaz a rendszer bevezetésénél, ahol alapvetően fontos a tökéletes indulóadatok felvitele és a helyes üzemmódok beállítása.

A Profit bevezetése a Profit Szoftver útmutatásával és közvetlen közreműködésével történik, ennek költségeit a szoftverdíj meghatározott konzultációs órakeretig tartalmazza. A modulok órakereteit az Árlista tartalmazza. A bevezetés és az üzemeltetés az alábbi lépésekre épül:

A hasznosnak ítélt modulok kiválasztása a termékkínálatból

Már a Profit Kereskedelmi Rendszer alapváltozata is igen sok funkciót tartalmaz és kielégíti egy kisebb kereskedelmi vállalkozás alapvető igényeit. Azonban közel ötven kiegészítő modullal bővíthető a rendszer, lefedve ezáltal a legkülönlegesebb kereskedelmi és szolgáltatási feladatokat. A rendszer modul-összeállítására az első konzultációk során tesz javaslatot a Profit Szoftver.

A próbaváltozat telepítése, a próbaidőszak indítása

A Profit Szoftver a feltelepítés előtti konzultáció során segít az érintett számítógépek kiválasztásában, ha szükséges, javaslatot tesz a hardver és szoftver bővítésében vagy a hálózat kialakításában. Igény szerint a fejlesztési beruházást is lebonyolítja.

A kiválasztott modul-összeállítás feltelepítése során először egy 60 napig működő próbaváltozat kerül fel a számítógépre vagy hálózatra, egyúttal kezdetét veszi a próbaidőszak.

A próbaváltozat alkalmas arra, hogy megismerésével és kiértékelésével felhasználónk egyértelműen eldöntse, hogy a Profit Kereskedelmi Rendszer kiválasztott modul-összeállítása konkrét elvárásainak megfelel-e. A próbaváltozat működésében teljesen megegyezik a végleges verzióval, egy kivétellel: a próbaverzió az átadástól induló 60 napos próbaidőben beépített időkorlátot tartalmaz, az időkorlátot átlépve a szoftver használati joga megszűnik. A próbaidőszak lejártára a szoftver minden indításakor időkorlát figyelmezteti a felhasználót.

Amennyiben a próbaváltozat díjköteles, a szoftver véglegesítésekor a végleges összeállítás szoftverdíjából a Profit Szoftver visszatéríti a próbaváltozat díját.

A próbaidőszak célja a szoftver konkrét feladatokra való alkalmasságának eldöntése - próba vagy éles üzemmódban. A próba üzemmódban készült számlák nem tekinthetők hivatalos bizonylatoknak! A próba üzemmód és a próbaidőszak nem feltétlenül esik egybe: ha a felhasználó úgy dönt, saját felelősségére a szoftvert már a próbaidőszak alatt is éles üzemmódban használhatja.

Készlet és ügyfél adattárak feltöltése, adatimportálás

A rendszer bevezetésének időigényes feladata a készlet és az ügyfél adattárak feltöltése. Nagy előny, ha létezik felhasználható adatbázis, akár a korábbi informatikai rendszerből, akár a beszállítók elektronikus katalógusaiból. A Profit Szoftver igény esetén adatkonvertáló metódusokat készít a rendelkezésre álló adatok beemeléséhez. Ilyen adatimportáló metódusokkal a partnerek katalógusaiból a későbbiek során is folyamatosan frissíthető a készlet adattár.

A Profit rendszer kiválasztott moduljainak testre szabása, jogok meghatározása

A Profit Kereskedelmi Rendszer alapváltozata és minden egyes modulja számtalan ponton hangolható és testre szabható. Ez teszi lehetővé, hogy a szoftver a felhasználó konkrét igényeinek maximálisan megfeleljen. A próbaidőszakban a felhasználó még nem ismeri alaposan a rendszer lehetőségeit, ezért a Profit Szoftver a konzultációk során segít kialakítani a rendszert a felhasználók munkakörönként is eltérő elvárásai szerint.

A testre szabás fontos része az egyes felhasználók jogkörének kialakítása, valamint a jogkörök későbbi karbantartásáért felelős munkatársak kijelölése.

Az adatmentési stratégia kialakítása is ekkor történik meg. Az adatmentés nagyon fontos egy olyan szoftvercsomag esetében, amely a vállalkozás fő tevékenységének tranzakcióit rögzíti folyamatosan. Bármilyen katasztrófa esetén - hardver sérülés, üzemzavar, téves felhasználói kezelés, betörés, természeti katasztrófa - a biztonsági mentésből rekonstruálható a mentéskori állapot. Ebből következik, hogy fontos a mentés gyakoriságának, adathordozójának, módszerének és felelősségi körének megtervezése.

Oktatás beindítása

A próbaidőszakra esik a kipróbálásra kiválasztott modulokhoz kapcsolódó oktatás is. A szoftveroktatás feltételezi a számítógép alapfokú ismeretét, valamint a felhasználó munkakörében érintett kereskedelmi szakterület ismeretét, de igény esetén kitérhet az informatikai alapismeretekre, illetve szervezési feladatokra.

Az oktatás célja, hogy megismertesse a felhasználókkal a Profit szemléletmódját, logikai felépítését, kezelőfelületét, a fő funkciócsoportokat. Nem tartozik a tananyag elvárásai közé  a Profit összes funkciójának megismerése és elsajátítása, elvárás viszont az önálló kreatív használat készségének megszerzése. A kreatív használat azért is fontos, mert a Profit funkció-gyűjteményének megfelelő kombinációja rengeteg feladatmegoldást rejt. Ezért is szoktuk a Profitot egy szerszámos készlethez hasonlítani. A felhasználók leleményessége olykor még a szoftver fejlesztőnek is meglepetéssel szolgál.

A szoftveroktatást a felhasználó kérésére tudásfelmérő teszt vagy vizsga zárhatja.

A telefonos szaktanácsadás és távkarbantartás szolgáltatás beindítása

A próbaváltozat feltelepítését követően a Szoftvertámogatási szerződés keretében igénybe vehető a Terméktámogatási csomag. A szolgáltatás fontos eleme a telefonos szaktanácsadás, amely az oktatáson megszerzett alapismeretekre építve hatékony és gyors segítségnyújtást biztosít. Az internet általánosan elterjedt infrastruktúrájának köszönhetően a díjmentes távkarbantartás is igénybe vehető. Az ehhez szükséges Távsegítségszoftver honlapunkról letölthető, és a felhasználó biztonságos módon felkínálhatja számítógépét a Profit Szoftver távoli karbantartást és segítségnyújtást végző szakemberének. Az egy éves szolgáltatási csomag lejártakor megújítható.

A végleges rendszer körvonalazása, felhasználói jogainak átadása

A próbaidőszak végéig van a felhasználónak lehetősége a próbaként feltelepített és testre szabott rendszert az átadott ismeret birtokában kiértékelni. Ekkor dönthet a végleges modul-összeállításról, és ekkor esedékes a végleges összeállítás számlája is.

A Profit rendszer élesítése

Legkésőbb a próbaidőszak végéig történik meg a rendszer élesítése. Ennek főbb lépései: a próbaként készített bizonylatok törlése, leltárral egybekötött induló-készlet rögzítés, kezdőállapotok beállítása, felhasználói jogosultságok élesítése.

A rendszer élesítését követően már minden kereskedelmi tranzakciót csak a szoftveren keresztül lehet végezni.

Szoftvertámogatás igénybevétele

A szoftvertámogatás, a Távkarbantartás illetve a Terméktámogatási csomag egyéb szolgáltatásai a próbaidőszak után is igénybe vehetők a  próbaváltozat feltelepítését követő egy éven belül, illetve a szerződés meghosszabbításával később is.

Szoftverkövetések igénybevétele

A próbaváltozat feltelepítését követő három éven belül a szoftver javítócsomagjai díjmentesen letölthetők a Profit Szoftver honlapjáról a Letöltés oldalról.

Új verzió megjelenésekor szoftverfrissítés igénybevétele

A Profit Kereskedelmi Rendszer újabb verziójának megjelenésekor a Profit Szoftver jelentős kedvezménnyel biztosít verziófrissítést, újabb próbaidőszakkal, konzultációval, oktatással és újabb egy éves Terméktámogatási csomag szolgáltatással. 


Rendszerkövetelmények

A Profit Kereskedelmi Rendszer futtatásához szükséges minimális hardver és szoftver erőforrások függenek a rendszer egy-gépes vagy hálózatos kiépítésétől, a hálózat típusától, valamint a speciális funkciókat kiszolgáló perifériáktól.

Alapelvként kijelenthető, hogy a ma forgalmazott számítógépek teljesítménye bőven elegendő a Profit futtatásához, a teljesítménynél sokkal fontosabb szempont az alkalmazott számítógépek üzembiztossága. A gépek és a hálózati eszközök feltétlenül szünetmentes áramforrásról (UPS) működjenek. Kevésbé ismert, hogy az UPS berendezések nem csak az áramkimaradástól védenek, hanem az ugyanolyan veszélyes feszültséglökésektől is. Nem megengedhető, hogy a számítógépek lefagyjanak, akár a hardver, akár a feltelepített szoftverek hibájából. Lefagyós számítógépen kereskedelmi, ügyviteli rendszert futtatni olyan felelőtlenség, mint hibás fékkel közlekedni.

Egy számítógépes kialakítás

A Profit legkisebb kiépítésében egyetlen számítógépen fut, az adott operációs rendszerhez előírt minimális hardver konfiguráción. 

Használható operációs rendszerek

  • Microsoft Windows XP SP3
  • Microsoft Windows Vista 
  • Microsoft Windows 7 32 és 64 bit
  • Microsoft Windows 8.x 32 és 64 bit
  • Microsoft Windows 10 32 és 64 bit

Tipp
Több Profit felhasználói licensszel rendelkezve a Profit akár több példányban is elindítható egy-gépes hálózati üzemmódban. Az így elindított példányokon párhuzamosan több művelet is futtatható, miközben minden példány a közös adatbázison dolgozik.

Kiegészítő perifériák

  • Nyomtató
  • Szünetmentes tápegység (Nagyon javasolt)
  • Vonalkód olvasó
  • Hordozható adatgyűjtő
  • Vonalkód nyomtató
  • Pénztárgép
  • Digitális mérleg
  • Internet hozzáférés

Egyenrangú hálózati kialakítás

A Profit legkisebb hálózati kiépítésében néhány ún. egyenrangú hálózatba kötött számítógépen fut, az adott operációs rendszerhez előírt minimális hardver konfiguráción.

A számítógépek hálózatba kötése történhet vezetékes Ethernet hálózati adapterrel vagy stabil vezeték nélküli WiFi csatlakozással . A gépek összekapcsolásához hálózati kapcsoló (switch) illetve útválasztó (router) szükséges.

Az egyenrangú hálózatban a Profit közös adatbázisát a fájl-kiszolgálóként működő számítógép megosztott mappájába kell feltelepíteni.

Használható operációs rendszerek

  • Microsoft Windows XP SP3
  • Microsoft Windows Vista
  • Microsoft Windows 7 32 és 64 bit
  • Microsoft Windows 8.x 32 és 64 bit
  • Microsoft Windows 10 32 és 64 bit

Kiegészítő perifériák

  • Nyomtató
  • Szünetmentes tápegység (Nagyon javasolt)
  • Vonalkód olvasó
  • Hordozható adatgyűjtő
  • Vonalkód nyomtató
  • Pénztárgép
  • Digitális mérleg
  • Internet hozzáférés

Fájl-szerveres hálózati kialakítás

Szerver alapú nagyobb hálózaton Profit közös adatbázisát a szerver megosztott mappájába kell feltelepíteni. A hálózat munkaállomásai a szervertől legfeljebb néhány száz méteres körzetben helyezkedhetnek el.

Javasolt szerver operációs rendszerek

  • Microsoft Windows Server 2003
  • Microsoft Windows Small Business Server 2003
  • Microsoft Windows Server 2008
  • Microsoft Windows Server 2012

A szerver hardverkövetelményét a telepített operációs rendszer határozza meg. Munkaállomásként az egyenrangú hálózatokhoz javasolt konfigurációk használhatók.

Nagy-távolságú hálózati kialakítás (WAN)

A fájl-szerveres hálózati kialakítás kibővíthető az internet infrastruktúrájának felhasználásával távoli munkahelyekkel is, melyek távolsága a szervertől korlátlan lehet. Két feltételnek azonban eleget kell tenni:

  • Az Internet nyitott jellege miatt az adatok titkosított és biztonságos átvitele érdekében VPN csatornát kell kiépíteni a szerver és a munkaállomások között.
  • Az internet relatíve szűk sávszélessége miatt a szerveren telepíteni kell a Microsoft Terminal Services vagy más azzal egyenértékű szolgáltatást.

Tipp
A Profit interneten történő távoli eléréséhez költséghatékony megoldás a MS Terminal Services szolgáltatáshoz hasonló funkciókat nyújtó AADS szoftver.

Javasolt szerver operációs rendszerek

  • Microsoft Windows Small Business Server 2000
  • Microsoft Windows Server 2003
  • Microsoft Windows Small Business Server 2003
  • Microsoft Windows Server 2008
  • Microsoft Windows Server 2012

Munkaállomásként az egyenrangú hálózatokhoz javasolt konfigurációk használhatók.


A Profit logikai felépítése

A Profit logikai felépítése a 3D adatmodellen alapul. A 3 dimenzió a Profit három alapnyilvántartására utal. Egy készlet adattár a termékekről, szolgáltatásokról és pénzügyi jogcímekről, egy ügyfél adattár az ügyfelekről, szállítási címekről, raktárakról és munkatársakról, és egy tranzakciónapló a benne lefűzött bizonylatainkkal. A három adattár nagyon szoros kapcsolatban áll egymással, hiszen egy bizonylat mindig ügyféllel és termékkel illetve szolgáltatással kapcsolatos eseményről szól.

Jóllehet a hármas adatmodell szemlélete végigvonul több szinten az egész Profit rendszerben, ez csupán logikai megközelítés, közvetlenül így nem láthatók - helyette a három adattár eltérő szempontok szerinti konkrét megjelenésével találkozunk, olykor mindhárommal egyszerre.

Készlet adattár

A termékek, szolgáltatások és pénzügyi jogcímek nyilvántartása. Erre az adattárra jellemző, hogy benne tárolt adatok - a pillanatnyi készlet és az ár mezőktől eltekintve - csak ritkán változnak.

A készlet adattárhoz kapcsolódó mellék-adattárak:

  • A cikkcsoport-tábla, amely a készlet adattár elemeit akár három szintű csoport-struktúrába képes rendezni.
  • Az ártábla szabályok adattára, amely a bizonylatokon alkalmazandó egységárak szabályait tartalmazza meghatározott termék-ügyfél szituációk esetén.
  • A raktári eloszlások adattára, amely a termékek egyes raktárakban található mennyiségét és minimumkészletét tartja nyilván.
  • A szortimentek  adattára, amely a termékekből vagy szolgáltatásokból álló szortimentek, illetve gyártási receptek összetevői tartalmazza.
  • A szinonimatár, amely az egymással helyettesíthető termékek nyilvántartása.
  • A tapadócikkek adattára, amely az értékesítéskor automatikusan társuló cikkek, göngyölegek vagy szolgáltatások kapcsolódási szabályait tartalmazza.
  • A gyáriszám adattár, amely a raktáron levő cikkek gyári sorozatszámait tartalmazza.

A készlet adattár és a kapcsolódó mellék-adattárak a Profitban több helyen megtekinthetők, listázhatók és módosíthatók:

  • A Készlet-böngészőben kikereshető, megtekinthető, módosítható, összefésülhető, nyomtatható, valamint többféle anyagkarton lekérhető.
  • A Készlet-táblában kikereshető, megtekinthető, módosítható, nyomtatható, tömeges kézi adatfelvitel és adatimport végezhető, csoportos adatmódosítás és elemzés futtatható.
  • Az Árulistában, ahol számtalan egyedi lekérdező metódust definiálhatunk, melyekkel a készlet adattár tetszőleges halmaza tetszőleges formában listázható illetve exportálható.
  • A vámtarifaszámok táblázata, amely a termékek vámtarifaszámát illetve a szolgáltatások SZJ számát tartalmazza.
  • Minden olyan ponton, ahol a Profit egy terméket, szolgáltatást, jogcímet vagy cikkcsoportot kér megadni, előzékenyen megjelenik a Készlet-böngésző, amelyből a kívánt elem könnyen kiválasztható.

Ügyfél adattár

Az beszállítók, vevők, szállítási címek, telephelyek, munkatársak, ügynökök, raktárak nyilvántartása. Erre az adattárra jellemző, hogy benne tárolt adatok - a pillanatnyi ügyfélegyenleg mezőtől eltekintve - csak ritkán változnak.

Az ügyfél adattárhoz kapcsolódó mellék-adattárak:

  • A ügyfélcsoport-tábla, amely az ügyfél adattár elemeit akár három szintű csoport-struktúrába képes rendezni.
  • A raktári eloszlások adattára, amely a termékek egyes raktárakban található mennyiségét és minimumkészletét tartja nyilván.
  • Az irányítószámok táblázata, amely az összes magyarországi település irányítószámát tartalmazza.

Az ügyfél adattár és a kapcsolódó mellék-adattárak a Profitban több helyen megtekinthetők, listázhatók és módosíthatók:

  • Az Ügyfél-böngészőben kikereshető, megtekinthető, módosítható, összefésülhető, nyomtatható, valamint többféle ügyfélkarton lekérhető.
  • A Ügyfél-táblában kikereshető, megtekinthető, módosítható, nyomtatható, tömeges kézi adatfelvitel és adatimport végezhető, csoportos adatmódosítás és elemzés futtatható.
  • Az Ügyféllistában számtalan egyedi lekérdező metódust definiálhatunk, melyekkel az ügyfél adattár tetszőleges halmaza tetszőleges formában listázható illetve exportálható.
  • Az Irányítószám-böngésző, amely közvetlenül hívható, illetve címek kitöltésénél automatikusan megjelenik.
  • Minden olyan ponton, ahol a Profit egy ügyfelet vagy ügyfélcsoportot kér megadni, előzékenyen megjelenik az Ügyfél-böngésző, amelyből a kívánt elem könnyen kiválasztható.

Tranzakciónapló

A bizonylatok nyilvántartása. Folyamatosan bővülő napló, az összes eddigi eseményt, tranzakciót tartalmazza. A bizonylatok lezárásakor azok minden adata új tételként bekerül a tranzakciónaplóba. A bekerült adatok utólag csak igen korlátozott mértékben módosíthatók.

A tranzakciónaplóhoz kapcsolódó mellék-adattárak:

  • A tételnév adattár, amely a bizonylatokba emelt szabad kitöltésű sorokat és módosított termékmegnevezéseket tárolja.
  • A raktári eloszlások adattára, amely a termékek egyes raktárakban található mennyiségét és minimumkészletét tartja nyilván.
  • A rendelés adattár, amely a szállítói és vevő megrendelések függő tételeit tartalmazza.
  • A gyáriszám adattár, amely a tranzakciókban szereplő cikkek gyári sorozatszámait tartalmazza.
  • Az árfolyamtábla, amely a fizetési eszközök árfolyamát tartalmazza.
  • A jegybanki alapkamatok időszaki változásait tartalmazó adattár.

A tranzakciónapló és a kapcsolódó mellék-adattárak a Profitban több helyen megtekinthetők, listázhatók és módosíthatók:

  • A Bizonylat modulban készíthető új bizonylat, lezárásakor bővült a tranzakciónapló a bizonylat adataival.
  • A Bizonylat modulban kikereshető, megtekinthető, korlátozásokkal módosítható és kinyomtatható bármelyik bizonylat.
  • A Bizonylat-böngészőben kikereshető, megtekinthető, korlátozásokkal módosítható bármelyik bizonylat.
  • Az Elemzésben számtalan egyedi lekérdező metódust definiálhatunk, melyekkel a tranzakciónapló kiválasztott időszelete tetszőleges szűréssel és formában listázható illetve exportálható. A listák alapvetően bizonylat-felsorolásos vagy árucikk-felsorolásos jellegűek lehetnek.
  • Az Anyagkarton a tranzakciónapló speciális, egyetlen cikkre szűrt, időrendbe állított és készletlevezetéssel ellátott listája.
  • Az Ügyfélkarton a tranzakciónapló másik speciális, egyetlen ügyfélre szűrt, időrendbe állított listája.
  • A Forgalomtábla a tranzakciónapló speciális, az értékesítéseket naptárszerűen összesítő listája.
  • A Pénzügy modul a tranzakciónapló pénzügyi bejegyzéseivel foglalkozó szoftvermodulja.
  • Minden olyan ponton, ahol a Profit bizonylatot kér megadni, előzékenyen megjelenik a Bizonylatl-böngésző, amelyből a kívánt bizonylat könnyen kiválasztható.

A Profit szemléletmódja

A Profit tervezésekor az üzembiztos és hatékony kezelés volt a legfontosabb szempont. Mindezt úgy kellett megvalósítani, hogy univerzális szoftver létére megfeleljen a végtelenül eltérő felhasználói igényeknek: legyen benne minden olyan eszköz, amit egy felhasználó elvár, de ne legyen benne semmi olyan, amire nincs szüksége. És ez a felhasználó nem feltétlenül egy céget jelent, hanem egy cég sok alkalmazottja közül egyetlen egyet - aki teljesen más igényeket támaszt a Profittal szemben, mint a mellette ülő más szakterületen dolgozó munkatársa. A testre szabás a Profit modulok kiválasztásával kezdődik, majd az egyes modulok üzemmódjainak és engedélyezett funkcióinak beállításával folytatódik.

Egy adatfelvitel - sok lekérdezés

A Profit szemléletének fontos eleme, hogy a rendszerbe kerülő elemi adatokat csak egyetlen alkalommal kéri be, viszont lekérdezhetővé teszi nagyon sok összefüggésben. Jó példa erre a bizonylatírás, ahol egy számlába könnyen beemelhetjük a korábban már felvitt ügyfelet és cikkeket, majd lezáráskor a számlának - mint eseménynek, tranzakciónak - minden létező adatát rögzíti a Profit. Gondoljuk végig: ha feltételezzük, hogy a vállalkozásunk minden eseményéről készült bizonylat - és annak minden adatát rögzítette a Profit - akkor csak rugalmas elemző funkciókra van szükségünk, hogy a rendelkezésünkre álló összes adatból tetszőleges rendezettségű információt nyerjünk. E rugalmas lekérdező funkciók pedig megtalálhatók a Profitban - a kézenfekvő, általános lekérdezéseket eleve tartalmazza a rendszer, az egyedi igény szerintieket pedig pillanatok alatt létrehozhatjuk. Egyszerű adatlapok kitöltésével készíthetünk olyan menüpontokat, melyeket később bármikor elindítva elképesztően bonyolult lekérdezéseket futtathatunk.

Adatfelvitel és lekérdezés - mindig a kezünk ügyében

A Profit további jellemzője, hogy egy új adat felviteléhez, fontos adataink megtekintéséhez, javításához néhány gombnyomásnyi távolságra mindig találunk eszközt - bárhol is vagyunk a programban. Nem kell eldobni az éppen végzett munkafázist, ha egy új ügyfél vagy termék soron kívüli felvitele vagy adatmódosítása szükséges, ha kíváncsiak vagyunk a termék vagy ügyfél előéletére, stb. A három böngésző és az azokon keresztül elérhető adatok és funkciók sora valósítja meg ezt a szoftvertervezési elvet.

Felhasználó jogok és üzemmódok

Az információvédelem legegyszerűbb módja, hogy minden felhasználó csak azokhoz az adatokhoz és funkciókhoz fér hozzá, ami a munkájához szükséges. A Profit indításkor azonosítja a felhasználót, mivel login nevet kér a bejelentkezéshez. A biztonságot a login névhez rendelt jelszó növelheti. A szoftver ezután csak a felhasználóhoz rendelt adatokat és funkciókat teszi elérhetővé. E módszer előnyei: a felhasználó nem fér hozzá jogosulatlan információhoz, nem végezhet munkaköréhez nem tartozó műveleteket, a korlátozottan megjelenő adatok és menüpontok szűkebb információtartalma nem vonja el a felhasználó figyelmét a lényeges dolgoktól és a szoftver használatát egyszerűbbé teszi.

A felhasználó számára engedélyezett kritikus műveleteket, pl. adatjavításokat, adattörléseket, valamint illegális behatolási próbálkozásokat a Profit folyamatosan naplózza.

A felhasználóhoz kapcsolódó aktuális üzemmódokat, állapotokat a Profit megőrzi és ezekre a funkcióhoz visszatérve akár a következő bejelentkezéskor is emlékszik, felkínálva a legutóbb otthagyott munkaterületet. Minderre akkor is képes, ha egy másik számítógépen folytatjuk a munkát.

 


 

A Profit kezelőfelülete

Fontos, hogy egy szoftver használata egyszerű, kézenfekvő legyen. Ennek érdekében a felhasználó elé táruló kezelőfelület egy séges, logikus, áttekinthető és következetes kell hogy legyen. A Profit nagyon kevés kezelői elemet használ, ezek a menük, beállító ablakok, böngészők, táblák, az üzenetmező és a címsor. Vegyük most sorra ezeket.

A címsor

A címsor a Profit képernyőjének legfelső sora. Bal szélén mindig a Profit verziószáma olvasható, zárójelben a build-szám, amely a verzión belüli kisebb módosítások során növekszik.

A  pontos idő mindig a címsor jobb szélén látható.

A címsor közepén - mintegy iránytűként - az aktuális modul vagy funkció címe olvasható. A kezdőoldal (ahol a Főmenü látszik) címsora a mai dátumot jelzi.

Az üzenetmező

Az üzenetmező a Profit képernyőjének legalsó három sora. Itt kapunk üzenetet a pillanatnyilag választható vagy kötelező teendőkről. Ha tanácstalanok vagyunk a következő lépést illetően, csak pillantsunk az üzenetmezőre. Itt megjelenthetnek a pillanatnyilag használható gyorsbillentyűk funkciói, az aktuális vagy kiválasztás alatt álló művelet rövid ismertetője, figyelmeztetés egy váratlan eseményre, egy nyugtázandó fontos üzenet, vagy éppen egy eldöntendő kérdés.

A gyorsbillentyűk az egeret nem használó felhasználói felület fontos vezérlőeszközei. Ezek a funkcióbillentyűk (F1 - F12), a mozgató billentyűk (nyilak, PgUp, PgDn, Home, End), egyéb vezérlők (Ins, Del, Tab) és a két legfontosabb: az Enter és az Esc. A gyorsbillentyűk  a Shift, a Ctrl vagy az Alt funkcióváltó billentyűkkel is kombinálhatók.

Gyakori, hogy az adott szituációban olyan sok gyorsbillentyű választható, ami áttekinthetően már nem sorolható fel az üzenetmezőben. Ilyenkor mindig utal az üzenetmező egy F10 billentyűvel hívható menüre, ebben aztán elérhető az összes fel nem sorolt funkció és - mintegy súgóként - a menüpontok mellett a gyorsbillentyűk is.

Menük

A menük jól ismert elemei a szoftvereknek. Felsorolást tartalmaznak, melyben a le-fel nyilakkal vagy a kezdőbetűvel állhatunk a kívánt menüpontra, majd az Enter billentyűvel léphetünk bele. A menüpontba belépve vagy egy újabb menü jelenik meg, vagy közvetlenül a kért funkció.  A menükben előfordulhatnak inaktív, nem válaszható menüpontok is. A menü keretének felső élében olvasható a menü címe.

Az aktuális menüpont (amelyiken állunk) rövid leírása gyakran elolvasható az üzenetmezőben. Szintén sok helyen részletes leírást kérhetünk a menüpont funkciójáról a Súgóban. A Súgó a menüponton állva a Shift F1 billentyűvel kérhető.

Beállító ablakok

A beállító ablakok bizonyos fokig a menük rokonai, azonban két oszloposak. Szintén felsorolást tartalmaznak, melyben a le-fel nyilakkal vagy a kezdőbetűvel állhatunk a kívánt menüpontra, majd az Enter billentyűvel léphetünk át a jobb oldali oszlop beállítandó mezőjére, ahol szöveget, számot vagy dátumot adhatunk meg illetve módosíthatunk. Létezik egy negyedik típus is, ez a logikai kapcsoló, ahol egy üzemmódot kapcsolhatunk be vagy ki az Enter billentyűvel. Ha több logikai kapcsolós menüpont is található egy beállító ablakban, akkor azok lehetnek egymástól teljesen függetlenül ki-bekapcsolhatók, vagy ún. rádiógombok, amelyek közül mindig csak legfeljebb egy, de egy feltétlenül be van kapcsolva. A beállító ablakokban előfordulhatnak inaktív, nem válaszható menüsorok is. A beállító ablakok keretének felső élében olvasható annak címe.

Gyakran találkozhatunk beállító ablak sorozatokkal is, melyek között a PgUp és a PgDn billentyűkkel lapozhatunk. A sorozatban található ablakok száma és az aktuális beállító ablak sorszáma az ablak címében olvasható. A sorozat tartalmazhat komplett inaktív beállító ablakokat is, ezeket lapozásnál átugorja.

Az aktuális menüpont (amelyiken állunk) rövid leírása gyakran elolvasható az üzenetmezőben. Szintén sok helyen részletes leírást kérhetünk a menüpont vagy beállítandó mező funkciójáról, értéktartományáról a Súgóban. A Súgó a menüponton állva a Shift F1 billentyűvel kérhető.

Böngészők

A böngészők bármikor egy gombnyomásra behívható vagy automatikusan megjelenő ablakok, melyekben az adattárak elemei gyorsan megkereshetők, részletes adatai megtekinthetők, módosíthatók és új elemek hozhatók létre.

A böngészők két jellegzetes keretet tartalmaznak: az egyikben kikereshetjük a kívánt elemet tetszőleges keresési sorrend alapján, másikban pedig az aktuális elem részletes adatait láthatjuk. A böngészőkben mindig elérhető egy menü, amelyben a kiválasztott elemre vagy az egész adattárra vonatkozó műveletek indíthatók.

Három kiemelt jelentőségű böngésző található a Profitban: az F3 billentyűvel a Készlet-böngésző hívható, az F4 billentyűre az Ügyfél-böngésző jelenik meg és az F8 billentyűvel kérhető a Bizonylat-böngésző. A böngészőkben megjelenő adatok és a használható funkciók köre felhasználónként pontosan szabályozható.

Az adattárban gyorsan megtalálhatjuk bármelyik elemet az inkrementális kereséssel. Ez két fázisból áll: először ki kell választani a sorrendet meghatározó adatoszlopot (pl. a megnevezést, kódot), majd a keresett szöveg elejét be kell gépelni. Minél több karaktert írunk be a szövegből, annál jobban megközelítjük a keresett elemet.

Az aktuális vagy újonnan létrehozott elem adatainak javítása beugró beállító ablakban vagy ablak-sorozatban lehetséges.

A böngészőből kilépve a Profit megőrzi a legutóbb kiválasztott sorrendet, a megjelenítéshez kiválasztott oszlopokat és segédablakokat. Enter billentyűvel kilépve a Profit az adattár aktuális elemét is megőrzi, így legközelebb a böngésző ugyanott nyílik ki.

Táblák

A táblák olyan ablakok, melyekben adattárak, lekérdezési eredmények vagy szerkesztendő munkaterületek táblázatos formában jelennek meg az Excel-táblákhoz hasonlóan. A sorok sorrendje és a megjeleníthető oszlopok köre általában beállítható. A mezők (cellák) egy része közvetlenül javítható, és sokszor más mezők értékét is azonnal módosítja. A táblázat alján gyakran összesítő mezők is találhatók.

Fontos táblák a Profitban: Bizonylatszerkesztő-tábla, a Készlettábla, az Ügyféltábla, a Forgalomtábla, az Anyagkarton, az Előjegyzéstábla.

 


 

A Profit adatkezelő műveletei

A Profit adatkezelése az alábbi egyszerű és áttekinthető műveleteket alapul:

  • Az alapadatokat egyetlen alkalommal kell felvinni.
  • Az alapadatokat később lehet módosítani.
  • Az alapadatokat feldolgozó műveletekkel lehet átalakítani vagy belőlük újabb adatokat képezni.
  • Az alapadatokból komplex lekérdezéseket lehet készíteni.
  • Az alapadatokat külső adatforrásból be lehet emelni vagy frissíteni, azaz importálni.
  • Az alapadatokat és a lekérdezések eredményét külső programok számára lehet átadni, azaz exportálni.

Adatfelvitel

Az adatfelvitel alatt a készlet adattár és az ügyfél adattár felvitele valamint a tranzakciónapló bejegyzése értendő.

A készlet adattár új elemeit a Készlet-böngészőben vagy a Készlettáblában hozhatjuk létre. Az új cikk kódját meghatározhatjuk egyedileg, vagy kérhetünk automatikusan kiosztott kódot az már definiált kódképző algoritmusok valamelyikével.

Az ügyfél adattár új elemeit az Ügyfél-böngészőben vagy az Ügyféltáblában hozhatjuk létre. Az új ügyfél kódját meghatározhatjuk egyedileg, vagy kérhetünk automatikusan kiosztott kódot az már definiált kódképző algoritmusok valamelyikével.

A tranzakciónapló új bejegyzései automatikusan létrejönnek egy bizonylat lezárásakor.

Adatmódosítás

Az adatmódosítás alatt a készlet adattár és az ügyfél adattár elemeinek javítása értendő, illetve a Profit üzemmódjainak módosítása is ide tartozik.

A készlet adattár elemeit a Készlet-böngészőben vagy a Készlettáblában módosíthatjuk. Nem változtathatók meg a Profit által aktualizált adatok, mint például a pillanatnyi készleten levő mennyiség vagy az utolsó beszerzési ár.

Az ügyfél adattár elemeit az Ügyfél-böngészőben vagy az Ügyféltáblában módosíthatjuk. Nem változtathatók meg a Profit által aktualizált adatok, mint például a pillanatnyi ügyfélegyenleg.

A tranzakciónapló elemei csak nagyon korlátozott mértékben módosíthatók, hiszen a Profit ebben rögzíti a vállalkozásban történt eseményeket.

Adatmódosításnak tekinthető a Profit beállításainak megváltoztatása. Ilyen lehetőséget kínál a Beállítás menü, valamint sok lekérdezés és feldolgozás üzemmód-beállító ablaka.

Adatfeldolgozás

A Profit adatfeldolgozó műveletei egyénileg indíthatók vagy időzített automatikus végrehajtásúak lehetnek. A feldolgozó műveletekkel az alapadatokat át lehet alakítani vagy azokból újabb adatokat lehet képezni. Ilyen adatfeldolgozó művelet a például a csoportos árképzés, a készlet-visszaszámítás, az ügyfél-kategória besorolás, a rendelés-összeállítás.

Adatlekérdezés

A Profit adatkezelő műveleti közül a lekérdezések nyújtják a legváltozatosabb képet. Ez nem véletlen, hiszen a Profit használatának végső célja a vállalkozás számára hasznos információk kinyerése az áruforgalom, pénzforgalom, vevőkapcsolat és marketing területén egyaránt.

Három univerzális lekérdezés található a Profitban, ezek lehetővé teszik, hogy több száz lekérdező paraméter beállításával a felhasználó saját maga készíthessen el nagyon egyedi lekérdezési módszereket, metódusokat, majd ezeket menübe helyezze.

A legszélesebb körben használható univerzális lekérdezés az Elemzés modulban érhető el. Ez a tranzakciónapló megadott időszeletét vizsgálja és a tetszőleges szűréssel lekért bizonylat-felsorolásos vagy árucikk-felsorolásos jellegű eredményt a kívánt formában jeleníti meg. Az egyszer már létrehozott lekérdezési módszert (metódust) rá illő névvel eltárolhatjuk, majd az így felépülő Elemzés menüből - megfelelő jogosultság esetén - bármikor újból alkalmazhatjuk.

Az Árulista modulban univerzális lekérdező rendszerében szintén számtalan egyedi lekérdező metódust definiálhatunk, melyekkel a készlet adattár tetszőleges halmaza tetszőleges formában listázható illetve exportálható.

Az Ügyféllista modul is hasonló, itt szintén egyedi lekérdező metódusokat definiálhatunk, melyekkel az ügyfél adattár tetszőleges halmaza listázható illetve exportálható tetszőleges formában.

A sokoldalú  univerzális listázók mellet számos korlátozottabban hangolható, de gyors és célirányos lekérdező is található a Profitban. Ilyen az Anyagkarton, az Ügyfélkarton, a  Forgalomtábla, a Készletérték-számítás, sokféle készletezés-elemzés, a Vevőforgalom-elemzés, a Vevők top-listája, az ügynöki forgalom és jutalék elemzések, az EU összesítő jelentés, az Intrastat jelentés és számtalan pénzügyi elemzés.

Adatok importálása

Jogos igény egy kereskedelmi rendszerrel szemben, hogy az alapadatokat a felhasználói begépelés mellett idegen adatforrásból is fogadni tudja. Ezzel rengeteg idő takarítható meg és az adatbeviteli hibák is leredukálhatók. Az adatimport ráadásul időzítetten is futtatható a napi karbantartás részeként. A Profit mindhárom adattár alapadatait képes importálni.

A készlet adattár alapadatai számtalan adatformátumból feltölthetők és frissíthetők. Igen hasznos ez, ha a beszállító partnerek katalógusai alapján szeretnénk naprakészen tartani készlet adatainkat. Több adatimport metódus is készíthető a különböző adatforrásokhoz és ezek kézzel indítva vagy időzítve is futtathatók.

Az ügyfél adattár alapadatai is több adatformátumból feltölthetők és frissíthetők. Ez inkább a rendszer bevezetésekor hasznos vagy egymással szorosan együttműködő rendszerek esetén. Ebben az esetben is készíthető több adatimport metódus a különböző adatforrásokhoz és ezek kézzel indítva vagy időzítve is futtathatók.

A tranzakció adatok importjának jellegzetes esete, amikor egy készülő bizonylatot külső adatforrásból állítunk össze. Ez igen hasznos, ha például a beszállító a visszaigazolását, szállítólevelét vagy számláját elektronikusan is át tudja adni. Ennek segítségével bevételező bizonylatot egy pillanat alatt el tudjuk készíteni.

Adatok exportálása

A Profit saját adattárait, listáit, lekérdezéseit természetesen idegen rendszerek számára is át tudja adni, azaz exportálni. Ez számtalan előnnyel jár.

  • Megkíméli a kapcsolódó ügyviteli rendszerek felhasználóit a felesleges gépeléstől és tévesztéstől.
  • Publikálhatjuk adatainkat webes felületen, katalóguslemezen, e-mailen stb.
  • Átadhatjuk adatainkat és elemzéseinket olyan programoknak, melyek a Profittól eltérő más területen jeleskednek, így például irodai alkalmazások, könyvelő rendszerek, grafikai alkalmazások, kiadványszerkesztők, raktározási és logisztikai rendszerek, gyártásvezérlő rendszerek, webáruházak és más alkalmazások. számára.

A Profit mindhárom adattár alapadatait képes exportálni többféle adatformátumban, több előre elkészített adatexport metódussal, melyek kézzel indítva vagy időzítve is futtathatók.

 
 
Joomla 1.5 Templates by Joomlashack